Fashion Revolution Week 2016

Drie jaar na Rana Plaza; wie weet wie onze kleren maakt? Wat gebeurde er allemaal tijdens Fashion Revolution Week 2016 in binnen- en buitenland?


Drie jaar na Rana Plaza: Wie weet wie onze kleren maakt?

FRD_poster_landscape_red_closeup
Afgelopen week was het Fashion Revolution Week. Na de instorting van het Rana Plaza in Bangladesh in 2013, waarbij meer dan 1100 textielarbeiders om het leven kwamen, ontstond de Fashion Revolution beweging. De beweging wil verandering brengen in de textielindustrie. In deze blog lees je hoe de Fashion Revolution Week dit jaar wereldwijd aandacht heeft gekregen.

Fashion Revolution Week 2016

socialmedia_quotes_LucySiegle
socialmedia_quotes_LucySiegle

Op de eerste dag van de Fashion Revolution week, maandag 18 april, publiceerde de Britse non-profit Fashion Revolution, samen met Ethical Consumer, de Fashion Transparency Index. Het onderzoek presenteert de resultaten van een enquête en van onderzochte publieke informatie van 40 grote merken (met een omzet van meer dan 400 miljoen Pond). Er werd gekeken hoe goed zij scoren op 5 aandachtsgebieden. Onder deze aandachtsgebieden vallen bijvoorbeeld: beleid om de rechten van arbeiders te beschermen, en traceerbaarheid van kleding en materialen (hoe goed kent het bedrijf zijn leveranciers en toeleveranciers). Van de 40 merken scoren Levi Strauss (77%), H&M  (76%) en Inditex (76% van o.a. Zara en Bershka) het best. De slechtste scores zijn die van Chanel (10%), Hermès en Claire’s Accessoires (beiden 17%).
                                                                                                                        
Op dezelfde dag werd in het Britse Parlement voor de tweede keer Fashion Question Time georganiseerd. Vertegenwoordigers van belangrijke merken, retailers, de pers en NGO’s waren aanwezig naast de panelleden. Onder de panelleden was de invloedrijke Livia Firth, creatief directeur en mede-oprichter van Eco-Age, onder meer bekend van de Green Carpet Challenge. De panelleden proberen tijdens de FQT verschillende partijen bij elkaar te brengen, om stappen richting de gewenste verandering te zetten. Kate Larsen van Human Rights Watch concludeerde aan het einde van de FQT onder andere, dat merken transparanter moeten worden en dat zij het recht op vakbonden moeten ondersteunen.
Op zondag 24 april, de gedenkdag van de tragische instorting van het Rana Plaza, nu Fashion Revolution Day, protesteerden in Bangladesh nabestaanden van de slachtoffers en textielarbeiders voor gerechtigheid en betere werkomstandigheden. Drie jaar later is van de ruim 40 verdachte betrokkenen nog niemand veroordeeld. Het protest is niet alleen een oproep om snel de rechtsprocessen te starten, maar ook om arbeidsomstandigheden en veiligheid in de fabrieken te verbeteren, want de gemaakte stappen zijn nog altijd niet voldoende. Hoewel er na de ramp een veiligheidsakkoord werd getekend door bijna 200 internationale merken, ligt een groot deel van de vereiste maatregelen nog achter op schema. Uit een update van januari 2016 blijkt bijvoorbeeld dat 50% van de strategische leveranciers in Bangladesh nog altijd geen adequate nooduitgangen heeft.
De organisatie van de Fashion Revolution Week hecht veel waarde aan aandacht op sociale media. Aan de oproep om merken de vraag te stellen: “Who made my clothes” wordt wereldwijd op grote schaal gehoor gegeven. Vorig jaar werd deze vraag 700.000 keer gesteld op sociale media. Dit jaar wordt een nog groter bereik verwacht en hoopt de organisatie een antwoord te krijgen van 160 merken.

Fashion Revolution Day in Nederland

 

Foto van Nelle en de jas van Zara. Nelle vroeg Zara "Who made my clothes?"
Nelle vraagt Zara “Who made my clothes?”

Ook in Nederland werd veel aandacht besteed aan de Fashion Revolution Week. Onder andere Nieuwsuur en RTL Nieuws besteedden aandacht aan de resultaten van de transparantie index. Gisteren werd in Amsterdam een social media event georganiseerd, waar deelnemers zowel op locatie als vanuit huis mee konden doen door selfies te maken met hun kledinglabels en deze op sociale media te plaatsen met de hastag #whomademyclothes. In mijn meest duurzame outfit (spijkerbroek van MUD Jeans, schoenen van Veja en een tweedehands shirt dat van mijn moeder is geweest) was ik hierbij aanwezig. Gezien de regen- en hagelbuien moest daar een winterjas overheen. Ik ben dol op mijn mooie, blauwe jas van Zara, maar wil natuurlijk graag ook weten wie deze jas gemaakt heeft; op Twitter, Facebook en Instagram, stelde ik de vraag! Als er een antwoord komt van dit 76% transparante merk, dan laat ik dat uiteraard even weten. Op Twitter heeft Zara al naar de barcode van de jas gevraagd, dus ik ben hoopvol dat er een antwoord komt.

Nelle met haar gerecycled tas
Nelle met haar gerecycled tas

Naast actie voeren op sociale media kon ik ook even mijn kennis over de duurzaamheid in de textielindustrie testen. Aan deze quiz hield ik de hippe, duurzame tas van i-did over met de tekst “Who made my bag”. Verder kwamen Rankabrand en Solidaridad vertellen over hun werk, kon je specialisten vragen om styling advies, was er een kledingreparatie workshop en werd er aan het eind van de middag een Ecotafel opname voor Ecoland TV gemaakt. Deze uitzending kun je vanaf 5 mei bekijken op ww.ecoland.tv. Al met al was het een geslaagd evenement!
Ben je nieuwsgierig naar het antwoord van Zara, volg dan FairFrog op sociale media:
Twitter: @fairfrogNL
Instagram: @fairfrog
facebook.com/fairfrog

 

 

 

 

 Your next jumps to fair and green:

  • Fashion Revolution in Nederland
  • Schrijf Fashion Revolution Day alvast in je agenda voor volgend jaar: 24 april!
  • Vraag je favoriete kledingemerken #whomademyclothes

Voor meer informatie:





Laat Een Bericht Achter


1 thought on “Fashion Revolution Week 2016

  1. […] Fashion Revolution Day is in het leven geroepen na de instorting van Rana Plaza in Bangladesh. Bij deze ramp kwamen op 24 april 2013 meer dan 800 textielarbeiders om het leven. Sinds 2014 roept de organisatie mensen op om hun kledingmerken de vraag te stellen: “Who made my clothes?” Dit is onderdeel van hun strijd voor meer transparantie in de kledingindustrie. Volgens de organisatie is transparantie het begin van verbetering; we moeten eerst weten wat de problemen zijn en dan kunnen we er iets aan doen. […]

      -  

Leave a Reply

Copyright © 2017 FairFrog