3 Tips voor elektrisch rijden in Duitsland

Elektrisch rijden in het land van de Energiewende

Ga je binnenkort ook met een elektrische auto richting Duitsland? Bereid je dan goed voor en lees de tips voor elektrisch rijden in Duitsland!




Sinds de zomer rijd ik een een volledig elektrische Hyundai Ioniq, waarin ik nu twee keer naar Duitsland ben gereden. De eerste keer was naar Berlijn met een afstand van ~663 kilometer. Over de voorbereiding maakte ik me niet heel druk. Duitsland is immers het land van dé Energiewende, dus het zou allemaal wel goed komen met laden!

Hoewel de reis geen complete ramp was, was een betere voorbereiding achteraf gezien wel handig geweest. Duitsland is ver in de opwekking en het gebruik van hernieuwbare energie, maar elektrische auto’s zie je er (in vergelijking tot Nederland) weinig, waardoor voorzieningen minder makkelijk beschikbaar zijn. Zo heb ik tijdens de rit naar Berlijn een aantal keren problemen gehad met het inchecken bij de laadpalen en ben ik twee snelladers tegengekomen die defect waren. De eerste keer deed de normale lader het gelukkig wel en kon ik genoeg kilometers opladen om naar de volgende snellader te rijden. ‘De volgende laadpaal’ was helaas de tweede defecte laadpaal, maar gelukkig had ik nog genoeg kilometers om door te rijden naar een derde laadpaal. Ter info: de laadpaal was 7 kilometer verderop, ik had er nog 9…

De tweede keer Duitsland was naar Winterberg, zo’n 340 kilometer rijden. Ik heb toen iets minder de spanning en living on the edge vibe opgezocht en was beter voorbereid. De rit naar Winterberg ging qua werkende laadpalen gelukkig helemaal goed. Wel had ik te maken met laadpassen die het niet deden, laadpaalklevers in combinatie met te weinig laadpalen in de buurt. Naar aanleiding van mijn ervaringen met elektrisch rijden in Duitsland wil ik graag een aantal tips met jullie delen.

1. Gebruik verschillende apps om laadpunten te vinden

In Nederland maak ik meestal gebruik van de NewMotion app. Helaas heeft deze niet de mogelijkheid om een route uit te stippelen, maar daar kan je de nextcharge app voor gebruiken. Bij de nextcharge app kan je helaas niet filteren op een bepaald soort lader, dus ik gebruik de NewMotion en nextcharge apps als verlengde van elkaar. De nextcharge app is voornamelijk om een overview te krijgen van mijn route en de laadmomenten. De NewMotion app gebruik ik dan om de snelladers eruit te vissen en om laadpunten op te laden.

Een andere app die handig is voor Duitsland is de eCharge app van innogy. Tijdens mijn laatste rit ben ik twee snelladers tegengekomen waar ik niet kon inchecken met mijn laadkaarten. Je kan dan wel via de eCharge app laden of via je browser naar de op de laadpaal aangegeven site gaan en op deze manier de paal te activeren. Zorg dus ook dat je genoeg data in je bundel hebt en je telefoon opgeladen is.

2. Neem minimaal twee verschillende laadpassen mee

Het kan zijn dat je ene laadpas niet werkt en dan is het handig om een tweede bij je te hebben. Ik gebruik in Nederland altijd de NUON laadpas, maar deze werkte niet altijd in Duitsland. Mijn reservekaart was van NewMotion. Hier betaal je 35 cent aan transactiekosten plus de kosten die door de laadpaalleverancier zelf worden berekend. Deze kosten kan je vinden in de NewMotion app.

Momenteel wacht ik op mijn derde laadpas die ik op aanraden van een taxichauffeur heb aangevraagd. Het gaat om de gratis Duitse kaart van Maingau. Via deze pas betaal je tot 1 januari 2019 slechts 5 cent per kWh en minuut. Per februari betaal je 25 cent per kWh in Duitsland en 30 cent per kWh in Nederland. Om laadpaalkleverij tegen te gaan, betaal je daarnaast ook 10 cent per minuut als je langer dan 60 minuten (bij DC aansluting) of 12 minuten (bij AC aansluiting).

3. Zorg voor minimaal 60 kilometer op je batterij 

Ik schat dat de gemiddelde afstand tussen snelle laadpalen ongeveer 40-45 kilometer is. Als je normale laadpalen ook meeneemt, is de gemiddelde afstand tussen laadpalen ongeveer 30 kilometer. Met 50 kilometer zit je dus nog redelijk veilig mocht er ineens een laadpaal defect zijn, je te maken krijgt met een laadpaal klever of als er een normale auto op een laadplek staat waardoor je niet kan laden.

 Gute Reise!

 

Your next jumps to fair and green:

  • Met de auto of met het vliegtuig? Lees Nelle’s blog over de milieukosten van vliegen.

 

 





Laat Een Bericht Achter


Leave a Reply

Copyright © 2017 FairFrog