Groene Piet

Wat heeft zwarte piet te maken met een eerlijke en duurzame lifestyle? Wij doen een oproep voor een minder harde discussie en pleiten voor groene piet!


Zwarte piet of groene piet? Doe ons maar een groene piet!

Hadden we het er laatst niet over dat groen het nieuwe zwart is? Volgens sommigen is roetvegen het nieuwe zwart en volgens weer anderen is het oude zwart ook gewoon het nieuwe zwart. De zwarte piet discussie is de afgelopen jaren veel in het nieuws geweest en vrijwel iedereen heeft ondertussen zijn of haar mening al gevormd. Er zijn pagina’s met voors en tegens vol geschreven, waarop men elkaar op een al dan niet aardige wijze van elkaars standpunt probeert te overtuigen. Tijdens het plannen van de blog inhoud voor de komende periode, vroegen we ons af of we daar iets mee moesten. Uiteindelijk hebben wij besloten van wel, maar met een andere insteek dan de meeste discussies. FairFrog gaat in eerste plaats over eerlijke handel. Bij gebrek aan eerlijke handel, eerlijke salarissen en menswaardige werkomstandigheden, krijg je misbruik, uitbuiting, mensonwaardige arbeidsomstandigheden en, ja, ook slavernij. Gelukkig hadden wij beiden dezelfde mening betreft deze onderwerpen, anders had er nu maar één naam bij auteur gestaan (in plaats van FairFrog).

Doe ons maar een roetveeg of kleurenpiet

Mocht het jullie interesseren; wij zijn pro roet piet, pro kleuren piet en contra zwarte piet. Waarom?

Nancy:

“De beeldvorming van zwarte piet en sinterklaas stamt uit het Europese kolonialisme en slavernijverleden. Een tijd waarin de ‘zwarte’ knecht voor de (rijke) witte man ‘werkte’. Naar mijn idee hangt het beeld van zwarte piet erg nauw samen met racisme en discriminatie. Zo vertelt Helene Leisius in het boek Sinterklaas Kom Maar Binnen, Zonder Knecht dat zij in de jaren ‘70 vanaf half november tot half december werd aangestaard met een ‘daar gaat Zwarte Piet’ en rond eind december was zij weer ‘gewoon’ een Surinamer of ‘zwarte’ mens. Dit voorbeeld laat al duidelijk zien dat zwarte piet geassocieerd kan worden met donkere mensen; een associatie die vaak negatief getint is, en die bijdraagt aan negatieve beeldvorming. Als men hier niet alert op is, kan deze negatieve bijsmaak voor nare en kwetsende situaties zorgen. Uit de ervaring van Helene Leisius en vele anderen blijkt dit helaas ook de praktijk te zijn.

Veel voorstanders van zwarte piet hebben als argument dat het ‘iets van vroeger’ is. Alhoewel ze hierin deels gelijk hebben, moeten wij niet vergeten dat het stigma dat vanaf vroeger in de samenleving is ingebed, nog steeds doorleeft in de huidige generaties. Daarnaast is slavernij helaas helemaal niet iets van vroeger! Nog steeds buiten mensen elkaar , ongeacht kleur en origine anderen uit hun voor hun eigen gewin. En we doen er bijna allemaal wel aan mee, zelfs als we ons daar niet bewust van zijn. Dat T-shirtje dat we zo goedkoop kunnen halen in noem-eens-een-winkel? Dat T-shirt zegt eigenlijk al genoeg. De kosten kunnen nooit zo laag gehouden worden tenzij het ten koste gaat van iets of iemand anders; zij het andere mensen of zij het de natuur. En net als bij de zwarte piet discussie praten we liever niet over deze shirtjes, want verandering kost ons iets. Het kost ons bijvoorbeeld tijd, geld, moeite of nog het moeilijkst van alles; aanpassing. Jeetje, misschien zelfs een mindshift! Dus liever doen we de zaken af met ‘dit is nou eenmaal hoe het is’ en ‘zo gaat het al jaren’ of zelfs ‘maar wat kan ik er nou aan doen?’.” En dat is jammer, want gooi een beetje empathie in je visie en je zal zien dat de benodigde of gevraagde aanpassing helemaal niet zo radicaal is.

Nelle:

“Zwarte piet is een koloniaal symbool en ik zie dat het mensen kwetst. In de dingen die Nancy noemt, schiet het Nederlandse onderwijscurriculum helaas te kort. Een stuk of 5 belangrijke hoofdstukken wordt overgeslagen, die gewoon onderdeel zouden moeten zijn van het basisonderwijs. Wij (en ik denk anderen met ons) brengen dit ter discussie niet uit “Nederlandhaat”, maar omdat deze gezamenlijke geschiedenis ons bij elkaar heeft gebracht en ons nog steeds met elkaar verbindt en met de rest van de wereld verbindt.

Ik vind bovendien dat cultuur dynamisch mag zijn, omdat wij als mensen allemaal onze cultuur zijn. Wij hadden vroeger thuis altijd een echte kerstboom en ik was dol op de dennengeur in huis en het optuigen van zo’n prachtige grote boom. Zelfs van het geluid van afgevallen naalden in de stofzuiger kon ik genieten. Nu heb ik een nepboompje, omdat ik het kappen van bomen voor een kerstfeest onnodig en niet duurzaam vind. Is het kerstfeest daarom minder leuk? Nee, het kerstfeest is minder leuk omdat ik mijn moeder en mijn oma mis, maar de kleur van de kerstballen of de echtheid van de boom maken echt niet uit. En als we met zijn vieren, ik, mijn man, mijn broer en mijn vader aan de gourmettafel zitten, hebben we het gewoon gezellig en wordt er gelachen. Sinterklaas met een roetveeg of een kleurenpiet zal dus ook heus net zo leuk worden als met een zwarte piet. Waarschijnlijk wordt het zelfs nog leuker, omdat iedereen dan blij kan worden van het sinterklaasfeest.”

Moddergooi piet?

Het feit dat we als samenleving zo hard tegenover elkaar staan in een discussie over een feest is treurig. Het zou veel fijner zijn als we allemaal konden genieten van dat feest en als we allemaal het gevoel zouden hebben dat we mee mogen doen in de feestvreugde. Hebben we niet allemaal met elkaar gemeen dat we houden van fijne momenten met familie, pepernoten en cadeautjes? Dan kunnen we het vast ook wel eens worden over de vormgeving van de stoomboot.

Het probleem zit waarschijnlijk niet in het feit dat we het in de samenleving met elkaar oneens zijn. Je kunt het er bijvoorbeeld mee oneens zijn dat we 130 mogen op de snelweg, zolang we nog in zeer vervuilende auto’s rijden. Veel mensen zullen het aan de andere kant juist fijn vinden dat ze 130 mogen, maar niemand zal elkaar over zo’n onderwerp narigheid toewensen. Het probleem zit misschien meer in de beschuldigingen die over en weer gaan. Vaak hebben we het niet eens in de gaten. Mensen zijn keihard tegen elkaar, maar als ze samen een kopje koffie drinken valt het allemaal reuze mee.

Om niet in een cirkeltje van schelden en moddergooien te blijven rondgaan, is het voor ons roetveeg-of-kleuren-pieters belangrijk dat we niet iedereen die zwarte piet wil behouden meteen voor racist uitmaken. Het is generaliserend en doodt de discussie. Zwarte piet is een symbool met een koloniale achtergrond/associatie en maakt onderdeel uit van een feest waar veel mensen dol op zijn. Laten we vanuit die twee feiten de discussie voeren en als samenleving tot een oplossing komen, in plaats van elkaar voor van alles en nog wat uit te maken.

Zullen we opnieuw beginnen met deze discussie?

Wij denken en hopen dat als we allemaal ons iets meer zouden verdiepen in elkaar en in onze geschiedenis dat we elkaar veel beter zouden begrijpen, en dat we dan op een constructieve manier met elkaar in debat kunnen, zonder elkaar te beschuldigen van racisme, Nederlandhaat, populisme, elitisme en meer van dat soort narigheid. Een discussie verloopt nu eenmaal soepeler als je elkaar niet beschuldigt, maar praat vanuit je gevoel. Constructief is “ik voel mij bedreigd en verdrietig als mensen protesteren bij een kinderfeest”, niet constructief is “je roept racisme over jezelf af”, want het is een beschuldiging. Constructief is “ik word door zwarte piet herinnerd aan het slavernij verleden”, niet constructief is “je bent een racist” want ook een beschuldiging. Het is eigenlijk net als in een relatie. “Ik zou het fijn vinden als we de afwas vaker verdelen” werkt meestal beter dan “Jij doet nooit wat in huis”.

Rotte appels en grenzen

Echt racisme bestaat helaas ook en daar kunnen we niet tolerant of laks tegenover staan. Ook niet als je het niet met het slachtoffer in kwestie eens bent. Als je niet alleen beschuldigt, maar ook bedreigt of geweld pleegt (in naam van welke mening of ideologie dan ook), dan ga je gewoon te ver en ben je het punt van een constructieve discussie voorbij. We kunnen dat als samenleving niet goedkeuren.

Vooruit met die stoomboot!

Voor iedereen die open staat voor een normaal gesprek; let’s debate! Laten we opnieuw beginnen, deze keer zonder beschuldigingen en zonder modder gooien. Als eerlijke kikkers zijn wij natuurlijk voorstanders van groene pieten. Groene pieten zijn namelijk goed in het verspreiden van blijheid onder de kinders in de Nederlanden en daarbij ook nog alert op de herkomst en milieu-impact van zijn cadeautjes. Geïnspireerd door de groene piet, bij deze nog een bijpassend gedicht!

Sinterklaas gedicht; groene piet of zwarte piet?

Your next jumps to fair and green:

  • Nog op zoek naar fair & green sinterklaas cadeautjes? In deze blog hebben we 14 leuke tips voor je!




Laat Een Bericht Achter


Leave a Reply

Copyright © 2017 FairFrog