“Ik raad het zeker aan”

een poging tot het verbeteren van mijn overtuigingskracht

Wij waren aanwezig bij het event “Selling For People Who Don’t Like Sales” van The School Of Life (TSOL). Lees hier onze ervaring en wat wij hebben geleerd!


Hoezeer ik ook overtuigd van iets ben; ik ben een groot voorstander van het ‘denk er maar eens over na en beslis zelf maar’ principe. Wil ik iemand overhalen, sluit ik na een uitvoerig en enthousiast verhaal af met: “ik raad het zeker aan”. Vaak geen ramp, want met een oprecht en goed verhaal is actief overtuigen niet altijd nodig. Toen ik recentelijk echter een laatste ronde van een sollicitatie niet doorkwam, omdat ik mijzelf niet goed genoeg kon verkopen, werd ik geconfronteerd met een situatie waarin het erg jammer is als “ik raad het zeker aan” je enige tactiek is. Ik besloot daarom dat ik aan mijn overtuigingskracht wilde werken, oftewel beter wilde leren verkopen.

"Selling for people who don't like sales" banner van de The School Of Life
“Selling for people who don’t like sales” banner van de The School Of Life

Een perfecte eerste stap leek mij het event genaamd “Selling For People Who Don’t Like Sales” van The School Of Life (TSOL) die afgelopen maandag 27 februari in de Lutherse Kerk werd gehouden. Niet alleen de titel van het event sprak mij aan, maar ook de volgende zinnen in de omschrijving:

Verkopen is een levenskunst. Iedereen gebruikt de basisitechnieken: in relaties, vriendschappen, dating, familie, in aankopen van spullen en vooral natuurlijk op het werk. Je moet jezelf en wat je te bieden hebt aan de man zien te brengen.

Mee eens! Mezelf kunnen verkopen tijdens een sollicitatie is essentieel, maar daarnaast moet ik ook FairFrog aan de man kunnen brengen, willen wij onze visie kunnen uitleven en een verschil maken in de maatschappij. Enthousiast liet ik het event aan Nelle zien, die ook besloot mee te gaan. Na een korte meeting voor FairFrog en een diner bij Vapiano gingen we richting de Lutherse Kerk.

Bij aankomst kregen we een katoenen tas van TSOL met daarin onder andere het boek “Netwerken: De fijne kneepjes” van Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken, twee journalistes die anderhalf jaar een column in het NRC hebben geschreven. Ook zat er een kaart in voor de toesturing van het boek ‘Verliefd op je klant’ van de bioloog Patrick van Veen. Alledrie auteurs waren ook sprekers op het event. Na in ontvangstname van de tas, waarvan Nelle zich meteen afvroeg of deze wel van gecertificeerd katoen was en uit een eerlijk productieproces kwam (overigens niet het geval), namen we plek in de zaal.

Zicht vanuit onze zitplek in de Lutherse Kerk
Zicht vanuit onze zitplek in de Lutherse Kerk

De Inleiding
In de korte inleiding werd het duidelijk dat de drie middelen van overtuiging zoals beschreven door Aristoteles als rode draad voor het event gebruikt zouden worden. De eerste spreker zou ingaan op ‘Logos’: het beschrijven van feiten en het gebruik van logische redenering. De tweede spreker(s) op ‘Ethos’: het overtuigen van het publiek dat de spreker of een andere autoriteit gekwalificeerd is. En de laatste spreker ‘Pathos’: het aanspreken van de emoties van het publiek. Voordat de eerste spreker zou opkomen, moesten we met een onbekende buurvrouw of buurman kort bespreken welk van de drie al goed ontwikkeld was en welk van de drie minder goed. Ik zag de logos (wel afhankelijk van het onderwerp) bij mij als ontwikkeld en de ethos als minder ontwikkeld.

Eerste spreker: Job Ubbens, voormalig veilingmeester bij Christie’s
Het eerste punt dat Job naar voren bracht, was dat de drie middelen van overtuiging niet zonder elkaar kunnen. In elke presentatie zullen dus zowel logos, ethos en pathos in willekeurige volgorde naar voren komen.
Hoewel Job erg sterk overkwam op het gebied van de ethos, vond ik het lastig om lessen uit zijn verhaal te halen. Hij heeft veel verteld over onder andere kunst, zijn arbeidsverleden en hoe het bij Christie in zijn werk ging, maar echt concrete, hands-on tips (waar ik groot fan van ben) zaten er niet of weinig tussen. Uiteindelijk heb ik de volgende lessen uit zijn verhaal gehaald:
-Elke (netwerk-)setting kun je het beste ingaan met een doelstelling. Bijvoorbeeld drie visitekaartjes uitdelen of tenminste twee leuke gesprekken aangaan.
-Passie creëert geloofwaardigheid.

Tweede sprekers: Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken, freelance journalisten
Caroline en Bo begonnen met een algemene inleiding van een gesprek (small talk, regular talk en de diepte in). Ze gaven ook mee dat het handig is om tijdens een gesprek een voorwaarde voor een volgend contactmoment te creëren. Zeg bijvoorbeeld dat je je gesprekspartner nog gaat mailen over dat ene boek waar je het over hebt gehad. Of dat je die tips voor Parijs nog gaat opsturen. Tenslotte gaven ze nog tips om weg te komen uit een gesprek en deden ze een quiz waarmee ze jou als typetje op een netwerkborrel konden identificeren. Nelle en ik kwamen uit de bus als excentriekelingen, maar blijkbaar zaten er ook veel vakjargon-mannetjes (en vrouwtjes) in het publiek. Het was een vermakelijke lezing, met een bedoelde humoristische insteek, maar ikzelf vond het kantje boord humor. De typetjes werden wat belachelijk gemaakt en daarnaast ben ik in een serieuze setting geen fan van mensen in hokjes stoppen. Mijn beeld van de lezing was echter al gekleurd, omdat ik al bevooroordeeld was door een stuk dat ik hun boek las over visitekaartjes: “…als je e-mailadres ‘sexyguy86@hotmail.com is’, gaat niemand je ooit mailen, behalve misschien die ene best wel dikke, zwetende man.”. Maar wat als ik nu als dikke zwetende man het boek lees? Ik voelde me stiekem plaatsvervangend gekwetst voor de ‘dikke zwetende man’.

Derde spreker: Patrick van Veen, bioloog

Patrick van Veen kwam met hele interessante links tussen apen en mensen. Zo had hij het over de vrouwtjes Gorilla die er wat langer over doet om voor een mannetjes Gorilla te gaan, dan andersom. Zo legde hij ook de link tussen klant en verkoper; de klant heeft vaak andere belangen dan de verkoper en daar moet je je bewust van zijn. Ook had hij het over de neusaap; de grootte van de neus geeft aan hoe aantrekkelijk de aap is. Zijn vraag aan ons was dan ook: wat is jullie neus? Oftewel, denk goed na over jouw unique selling point(s). Verder vergeleek hij het contact en de relatie met de klant als flirten en investeren. De eerste verleiding van de klant is de uitstraling, daarna komt het flirten, oftewel het synchroniseren met de klant en het geven van aandacht. Tenslotte is er het in stand houden van de relatie, oftewel het investeren in de klant.

Al met al heb ik in alle drie lezingen waardevolle lessen herhaald gekregen of meegekregen. Of ik na dit event een Meester ben in de Overtuiging en Sales? Dat helaas niet. Mijn zoektocht naar de juiste tactiek voor mij gaat dus door – en ik houd me zeker aanbevolen voor nuttige tips!

De goodiebag van het event
De goodiebag van het event

 

Your next jumps to fair and green:

Voor meer informatie:





Laat Een Bericht Achter


Leave a Reply

Copyright © 2017 FairFrog