Proef de zon in de biologische producten van Essenza

Interview met Anneloes Zwart over haar (web) winkel, Essenza Hilversum. Zij verkoopt biologische voedsel- en verzorgingsproducten uit Italië en Griekenland.


Foto van Anneloes Zwart in haar winkel Essenza, waar zij biologische, mediterrane producten verkoopt. Links op de voorgrond de flessen frisdrank met vruchten, die door Slow Food worden beschermd.
Anneloes Zwart in haar winkel Essenza, waar zij biologische, mediterrane producten verkoopt. Links op de voorgrond de flessen frisdrank met vruchten, die door Slow Food worden beschermd.

 

Op 20 februari jongstleden opende Essenza voor het eerst haar deuren voor het winkelpubliek van Hilversum. In de Bussumerstraat, waar zich ook andere winkels met een duurzame insteek bevinden, brengt Anneloes Zwart haar passies voor Italië en voor gezonde producten “die goed doen” bij elkaar. Ze verkoopt er voedingsproducten en verzorgingsproducten uit Italië en Griekenland, bijna allemaal biologisch. Ook achter de paar producten, die niet biologisch zijn, schuilt een mooi verhaal of een filosofie. Het Italiaanse woord Essenza, afgeleid van het Latijnse woord Essentia, betekent “de kern” of het “wezenlijke” van iets. “We hebben voor die naam gekozen, omdat zowel voeding als verzorgingsproducten belangrijk zijn voor ons welzijn.”

 

Lachend vertelt ze dat ze “we” zegt, omdat ze de winkel samen met haar man, Vassilis Agrapidis, heeft opgezet. Hoewel hij daarnaast ook nog werkt en zij degene is die meestal in de winkel staat, maakt Vassilis lekkere hapjes om te proeven in de winkel, maar ook verse pesto’s en marmelades voor de verkoop.

 

Tafel in de winkel van Anneloes, hier liggen regelmatig lekkere dingen om te proeven.
Tafel in de winkel van Anneloes, hier liggen regelmatig lekkere dingen om te proeven.

“Ik heb al heel lang een passie voor italië, en dat heeft verschillende keuzes in mijn leven beïnvloed,” vertelt Anneloes. Tijdens haar studie in Italiaanse taal- en letterkunde, kwam ze in Italië terecht, waar ze uiteindelijk 13 jaar woonde en werkte. “Mijn man is Grieks en heeft ook heel lang in Italië gewoond. Vandaar dat we ook producten uit Griekenland verkopen.” Twee en een half jaar geleden verhuisden Anneloes en Vassilis met hun twee dochters naar Nederland. Al snel zagen ze dat hier een groot aanbod is aan mediterrane producten, bijvoorbeeld in de supermarkten, maar de kwaliteit vonden ze vaak tegenvallen. “Soms staat er op een product dat het traditioneel Italiaans is en dan denken wij ‘echt niet, dat zou een Italiaan nooit eten’; zo groeide langzaam het idee om zelf een winkel te beginnen. Voor ons is dit een heel persoonlijk project. We hebben gekozen voor Italië en Griekenland, omdat we daar een link mee hebben. Een vriend van ons in Italië heeft bijvoorbeeld een een biologische winkel en werkt voor een biologische bakkerij. We wilden al langer proberen om zijn producten in Nederland te verkopen en nu hebben we crackers en koekjes van deze bakkerij in ons assortiment. Het is natuurlijk voor het contact met leveranciers ook makkelijk dat we de talen van deze twee landen spreken.”

 

Anneloes vindt het belangrijk dat de producten die ze verkoopt gezond en van goede kwaliteit zijn. “Bij biologische landbouw en biologische productie in het algemeen, wordt gestreefd naar kwaliteit, niet alleen in het product zelf maar veel breder. Het biedt niet alleen kwaliteit voor wie het product koopt, maar ook voor de mensen die het product maken en voor het milieu. Aan deze uitgangspunten hecht ik veel belang.” Tegelijkertijd hoeft van Anneloes niet alles biologisch gecertificeerd te zijn. “Een certificaat biedt natuurlijk een bepaalde garantie, zeker omdat het van ver komt. Veel klanten vinden het dan ook fijn om te zien dat een product gecertificeerd is. Zelf geloof ik dat er ook andere vormen zijn van duurzame productie. Soms kunnen kleine boeren of producenten een certificering gewoon niet betalen.”

 

Anneloes helpt een klant in haar winkel.
Anneloes helpt een klant in haar winkel.

 

Als voorbeeld noemt Anneloes de frisdranken die ze verkoopt “de drank is niet biologisch, maar het is wel een product dat ik heel graag in mijn winkel heb. Het wordt gemaakt van bepaalde citrusvruchten, die worden beschermd door Slow Food.” Slow Food is een wereldwijde organisatie die haar wortels in Italië heeft. Zij zetten zich in voor toegang tot kwalitatief eten voor iedereen, dat op een eerlijke manier wordt gemaakt; good, clean and fair food. Ze beschermen traditionele bereidingswijzen en biodiversiteit, zodat lokaal voedsel ook voor toekomstige generaties beschikbaar kan blijven. Niet alleen dragen de frisdranken bij aan biodiversiteit, ook de klanten van Anneloes worden er erg blij van. “Het brengt mensen een beetje terug naar hun zomervakantie in Italië. Het is echt een heimwee product.” Dat is dan ook meteen wat Anneloes het leukst vindt aan het hebben van een eigen winkel: “dat ik mensen blij kan maken met een product waar ze naar op zoek waren.” Met de producten uit populaire vakantielanden wil dat ook aardig lukken, “mensen houden wel van het mediterrane. Laatst stond ik op een markt, en daar proefde iemand één van onze oliën en die zei tegen mij: ‘Ik proef de zon!’”

 

Foto van biologische olijfolie van Organic Basics uit Lesbos.
Biologische olijfolie van Organic Basics uit Lesbos.

Naast het bieden van gezonde producten, wil Anneloes ook graag het verhaal achter het product kunnen vertellen aan haar klanten. “Mensen zijn daar ook steeds meer naar op zoek. Ze willen weten waar het vandaan komt, wie ermee bezig is. Hierdoor zijn het geen anonieme producten meer.” Daarom is open communicatie met leveranciers belangrijk voor Anneloes. Ze wil vragen kunnen stellen over producten en samen met leveranciers nadenken over welke producten aan zouden kunnen slaan. Haar favoriete product is een olijfolie uit Griekenland van het eiland Lesbos, “ik ben heel blij dat ik dat product in mijn winkel heb. Het is niet alleen hele lekkere en kwalitatief goede olijfolie, maar er zit ook een mooi verhaal achter. De olijfolie komt van Organic Basics en zij zijn ooit begonnen als een project ter ondersteuning van kleine boeren op Lesbos. Kleine boeren kregen steeds meer moeite om hun productie voort te zetten omdat er zoveel grote spelers op de olijvenmarkt kwamen. Vaak zie je dat olijfolie een mix is van olijven van verschillende olijfgaarden, en zelfs uit verschillende landen. Bij Organic Basics worden de olijven met de hand geplukt. Degene die het project leidt, helpt daar ook bij. De olie wordt gemaakt per olijfgaard, om zo de smaak van de olijfgaard vast te houden. Het is echt een eerlijk product ter ondersteuning van de lokale economie, zelfs de flesjes komen van het eiland zelf. In deze tijd, waarin Lesbos eigenlijk voornamelijk bekend staat om de grote vluchtelingenproblemen vind ik het heel mooi dat we dit product hebben.”

 

Op de vraag “Wat zou je onze lezers willen meegeven?” antwoordt Anneloes “Het belang van kritisch zijn op wat je eet en wat je op je lijf smeert. Ik denk dat het heel belangrijk is om daar voldoende aandacht aan te geven. Kijk naar wat er op het etiket staat; doet het goed? Vraag je af wat de alternatieven zijn. Daar geloof ik zelf erg in.”

 

Tot slot wilde ik natuurlijk graag weten waarom iedereen naar de winkel  (of webshop) zou moeten komen. Anneloes antwoord enthousiast en vol overtuiging “om eens iets nieuws te proberen, om iets lekkers te proeven of om je even terug te laten brengen naar het gevoel van de zon en de zomervakantie!” Zelf weet ik dat natuurlijk al een beetje, want wij koken thuis al met de heerlijke olijfolie uit Lesbos. Telkens als ik het in de pan giet, moet ik even denken aan de olijfgaarden op Lesbos. Er staan verder eigenlijk geen voedselproducten in mijn keukenkastjes, waar ik zoveel achtergrond van ken.

Anneloes Zwart achter de toonbank in haar winkel Essenza, waar zij biologishe, mediterrane producten verkoopt.
Anneloes Zwart achter de toonbank in haar winkel Essenza.

De producten van Essenza zijn ook verkrijgbaar in hun webshop. Hier vindt je ook beschrijvingen.

 

Your next jumps to fair and green:

Voor meer informatie:

 





Laat Een Bericht Achter


Leave a Reply

Copyright © 2017 FairFrog