Okja – Ethisch kompas gezocht

Een boodschap die verder strekt dan de bio-industrie

De film Okja weet met humor, actie en ontroerende scènes een boodschap over te brengen over ethiek, die verder strekt dan alleen de bio-industrie.

Okja en Mija, copyright: Netflix
Okja en Mija, copyright: Netflix

Okja is een nieuwe Netflix film, die sinds vorige week te zien is. De film, geregisseerd door Bong Joon Ho draaide eerder op het filmfestival in Cannes, waar het door een technisch misverstand voor enige ophef zorgde. De film weet met humor, actie en ontroerende scènes een boodschap over te brengen, die verder strekt dan alleen de bio-industrie.

Okja: het verhaal

De CEO  (Tilda Swinton) van het fictieve bedrijf Mirando, probeert het imago van het bedrijf op te poetsen met de ontwikkeling van een genetisch gemodificeerd supervarken. Jonge supervarkens worden in verschillende landen bij traditionele boeren geplaatst, die de dieren tien jaar lang verzorgen om ze vervolgens te laten deelnemen in een competitie. In de bergen in Korea voedt het jonge weesmeisje Mija het supervarken Okja op. Okja is groot, speels, intelligent en loyaal en niet te beroerd om haar leven voor Mija te wagen. Wanneer Okja wordt verkozen tot beste supervarken en door Mirando naar New York moet worden meegenomen, zet Mija alles op alles om haar maatje te beschermen en wordt daarbij geholpen door het fictieve Animal Liberation Front.

Voorbij kritiek op de bio-industrie

De kritiek op de bio-industrie is helder, maar dat is niet wat de film zo bijzonder maakt. De film onderscheidt zich juist omdat het de kijker ook een spiegel voorhoudt. Hoewel de bio-industrie wel degelijk de grote boosdoener in de film is, zien we ook anderen hun ethische grenzen verleggen. Afgezien van Mija, worstelt vrijwel iedereen in de film met gewetenskwesties. De dierenarts, die het gezicht van Mirando is in televisieshows, voert experimenten uit met dieren in een afschuwelijk laboratorium, terwijl hij zichzelf nog met moeite probeert te zien als dierenliefhebber. De vertaler van het Animal Liberation Front liegt tegen zijn companen wanneer hij vertaalt voor Mija, onder het mom van “het doel heiligt de middelen”. De leider van het Animal Liberation Front wijst de vertaler vervolgens geweldadig de deur. En ook de CEO worstelt met hoe de goede bedoelingen van het supervarken dat de wereld moest voeden verkeerd uitpakken.

De film legt met deze karakters bloot hoe belangrijk het is voor iedereen in de keten om bij het maken van keuzes je ethische kompas niet uit schakelen. Met de frasen als “Als het maar goedkoop is, dan kopen ze het wel” wordt ook kritiek geleverd op de keuzes van de consument. Toch voelt de film niet als een opgestoken vinger in de lucht is de film ondanks het serieuze onderwerp en de soms behoorlijk heftige  scènes, op de juiste momenten ook nog geestig.

Kritiek op de kritiek

Hoewel de film terecht de spot drijft met allerlei greenwashing termen zoals “natural” en “eco-friendly” kan de film ook worden opgevat als een kritiek op genetische modificatie in het algemeen. Er is weinig goede informatie omtrent onderwerpen als genetische modificatie en ik kan mij voorstellen dat de film een beeld achterlaat dat genetische modificatie alleen maar gaat over het maken van bizarre supersoorten. Genetische modificatie kan ook worden gebruikt om gezondere basisvoedingsmiddelen te ontwikkelen, die wel degelijk een positieve bijdrage kunnen leveren aan meer en beter voedsel in de wereld. GMO-free is voor mij net zo goed een vorm van greenwashing. Ik kan het de makers wel vergeven, omdat een film tenslotte geen documentaire is, maar een kunstvorm. En als laatste is de film erg goed gelukt; het is vermakelijk en zet aan tot nadenken.

Word ik nu vegan?

Nee, ik houd het voorlopig nog steeds bij eens in de week biologische kip. Benieuwd naar waarom ik die keuze maakte? Lees dan mijn eerdere blog.

Hebben je de film al gezien? Werd je spontaan veganist, of ga je dit weekend gewoon weer barbecueën? We zijn benieuwd wat je ervan vindt, laat een reactie achter!