Merk Review: Lush

Hoe duurzaam is Lush? Het merk doet veel aan afvalbesparing en maakt dierproefvrije cosmetica. Deze review kijkt ook kritisch naar de ingrediënten.


Lush shampoo bar
Lush shampoo bar

Één van de eerste ontdekkingen die ik deed toen ik in 2014 bewuster wilde gaan consumeren, was Lush. Dit populaire merk startte in 1995 in Groot-Brittanië en is nu verkrijgbaar in 51 landen. In de fysieke winkel neemt het personeel uitgebreid de tijd voor je om producten uit te leggen en ze helpen je ook om crèmes en make-up even uit te proberen. Inmiddels heb ik verschillende shampoos, conditioners en make-up producten van hen uitgeprobeerd. Veel mensen kennen Lush tegenwoordig wel en er worden dan ook aardig wat reviews over hun producten geschreven, maar hoe zit het eigenlijk met het merk zelf? In deze blog ga ik wat dieper in op het merk en zaken om bij stil te staan voor de keuze van jouw favoriete product.

 

De producten van Lush zijn handgemaakt van voornamelijk natuurlijke producten zoals fruit en bloemen en vaak staat op de verpakking wie het product gemaakt heeft. Zeven procent van de producten is volledig natuurlijk. Lush gebruikt bijvoorbeeld 260 miljoen rozen per jaar en 20 miljoen citroenen! De cosmetica van Lush is dierproefvrij, 100% vegetarisch, palmolievrij en 85% veganistisch. De producten worden verpakt in gerecyclede of makkelijk recyclebare materialen en 35% wordt zelfs helemaal niet verpakt. Je kunt een leuk tinnen bakje kopen voor je shampoo bars en dat iedere keer meenemen. De paar verpakkingen die je toch nog om je Lush producten heen krijgt, kun je weer bij hen inleveren. Voor vijf opgespaarde potjes krijg je een gratis gezichtsmasker.

 

Online kun je veel informatie over de ingrediënten in ieder product vinden. Bij de meeste ingrediënten ligt de focus voornamelijk op wat het precies is en de geschiedenis van het gebruik ervan. Wat ik hier vaak mis, is meer informatie over leveranciers. Lush heeft geen FairTrade certificering en legt op de UK website uitgebreid uit waarom dit zo is en ook waarom veel leveranciers geen FairTrade certificering hebben. Veel producten worden lokaal geproduceerd in landen die niet gedekt worden door de certificerende instanties. Bovendien doet Lush haar best om zelf via nauwe relaties met leveranciers te kunnen garanderen dat er onder goede omstandigheden gewerkt wordt. In 2010 is het SLush fund opgezet. Hieraan wordt twee procent van de uitgaven aan grondstoffen gedoneerd. De donaties worden besteed aan duurzame landbouw en gemeenschapsprojecten. Ik geloof dan ook graag dat het goed zit, maar het zou de geloofwaardigheid nog meer ten goede komen als er bij de ingrediënten iets meer over de leveranciers gezegd werd.

 

Verder zitten er nog wat minpuntjes aan veel van de crèmes en make-up producten. De vaste producten van Lush bevatten weliswaar geen conserveringsmiddelen, maar de meeste niet-vaste producten, waaronder de mascara en gezichtsreiniger, maken gebruik van parabenen voor conservering. Nu is het laatste woord over parabenen nog niet gesproken en ik ben ook niet van plan dat nu te doen, maar wie het zekere voor het onzekere wil nemen, wil toch graag weten waar het wel en niet in zit. Wie meer wil weten over parabenen verwijs ik door naar de links onderaan deze blog. Lush is overigens wel open over het gebruik van parabenen en zegt deze middelen alleen te gebruiken wanneer het nodig is. Op de website vind je onder het kopje “zelfconserverend” niet-vaste producten, die geen parabenen bevatten.

 

In de ingrediëntenlijsten van veel producten van Lush, vind je ook het woord “parfum”. Als je door klikt vind je de beschrijving waarin wordt vermeld dat het ene parfum natuurlijker is dan het andere. Er wordt een aantal voorbeelden gegeven van essentiële oliën die worden gebruikt. De beschrijving eindigt met de verklaring dat parfums bedrijfsgeheimen zijn; de exacte samenstelling van je product kom je dus niet te weten. Voor iemand die van de hoed en de rand wil weten is dit nog een minpuntje.

 

Samenvattend zie ik Lush als een cosmetica merk dat er oprecht veel aan doet om de impact op het milieu te verkleinen en om onder goede arbeidsomstandigheden te produceren. Er zijn veel dingen die zij beter doen dan de meeste generieke merken (dierproefvrij, veel minder afval, minder belastend voor het milieu etc.) en bovendien geven ze zelf behoorlijk veel informatie. Verder zul je als consument zelf de keuze moeten maken of je nu wel of geen producten met parabenen of parfum wilt gebruiken. Wie parabeenvrij wil gaan, kan in ieder geval gemakkelijk op hun website opzoeken wat ze dan wel en niet moeten kopen.

 

Voor meer informatie:

Your next jumps to fair and green:

 





Laat Een Bericht Achter


1 thought on “Merk Review: Lush

  1. […] mijden zijn parfums en parabenen. Voor meer over de parabenen discussie, zie ook mijn blog over Lush.    De zonnebrandcrèmes […]

      -  

Leave a Reply

Copyright © 2017 FairFrog