Positief jaaroverzicht: Eerlijke handel en duurzaamheid in 2016

Jaaroverzicht van 2016 met positieve ontwikkelingen op het gebied van eerlijke handel en duurzaamheid; van kledingconvenant tot Solar Impulse 2.

Eerlijke handel en duurzaamheid in 2016, positief jaaroverzicht.

In veel opzichten was 2016 niet zo’n best jaar. In de jaaroverzichten overheersen internationale conflicten, geweld, politieke spanning, angst en andere narigheid. 2016 gaat ook de geschiedenis in als het jaar waarin we veel grote artiesten verloren, zoals David Bowie, Prince, Leonard Cohen, George Michael en anderen. Ondanks alle narigheid zien we gelukkig ook veel positieve veranderingen en hoopvolle initiatieven uit allerlei hoeken die hun best doen om de wereld een beetje mooier te maken. Bewustzijn rondom de vervuiling en misstanden in de textielindustrie en andere sectoren groeit en steeds meer mensen keren dit de rug toe; als consument, blogger, bedrijf, merk of organisatie. Zelfs in de politiek ging het dit jaar verschillende keren over eerlijke handel. We geven je hier een overzicht van gebeurtenissen op het gebied van eerlijke handel en duurzaamheid in 2016. Ons doel is hierbij niet om uitputtend te zijn, maar om te laten zien dat dit ook een jaar is geweest, waarin veel in beweging is gezet. We hopen dat jullie hierdoor –net als wijzelf!- weer net zoveel zin krijgen om in 2017 weer deel uit te maken van de positieve verandering!

Het kledingconvenant

Begin juli ondertekenden meer dan 50 bedrijven en hun branche organisaties het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. Hoewel de afspraken nog wel wat strenger en bindender mogen, is het convenant een eerste stap in de goede richting. Nederland is het eerste land dat op deze manier gaat proberen de ketens in de textiel industrie aan te pakken. De bedrijven die het convenant tekenden, zorgen samen voor ruim een derde van de omzet van de Nederlandse kledingindustrie. Wij zien dit als een teken dat bedrijven inmiddels op grote schaal erkennen dat er verandering moet komen. Naar aanleiding van het convenant schreven we een blog over Nederlandse merken die op dit moment al eerlijk en duurzaam te werk gaan.

Solar Impulse 2

Het zonnevliegtuig Solar Impulse 2 maakte dit jaar een succesvolle vlucht rond de wereld. Het doel van Solar Impulse was om de wereld te laten zien dat een vliegtuig dagen en nachten kan vliegen zonder brandstof. Uit onze infographic blijkt wel dat het gaat om een bijzonder staaltje techniek, dat hoop geeft voor de toekomst.

Before the Flood

In november kwam de klimaatfilm Before the Flood van Leonardo diCaprio uit. De film werd door miljoenen mensen bekeken. Hoewel de film een vrij negatieve indruk achterlaat, kan het een inspiratiebron zijn om net dat beetje extra te doen voor onze planeet (voor mij was het dat in ieder geval wel) en zette het klimaatverandering weer even goed op onze agenda’s.

Convenant Bancaire Sector

Na het kleding convenant volgde als tweede in de reeks IMVO (Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) convenanten het convenant Bancaire Sector. In dit convenant spreken 13 Nederlandse banken en daarnaast vakbonden, NGO’s en overheid met elkaar af om mensenrechten te respecteren bij het doen van investeringen. Bij de haalbaarheid worden terecht vragen gesteld, want hoe ver zal een bank gaan om te onderzoeken of het wel goed zit met een bedrijf op een ander continent? Toch is het een stap in positieve richting, want steeds vaker spreken consumenten, maar ook institutionele beleggers banken aan op hun ethiek. Uit een dergelijk convenant gezet worden zal hun imago dan ook geen goed doen. Wil je zelf meer weten over waar je bank of verzekeraar in investeert? Dan kun je in ieder geval goed terecht bij Eerlijke Geldwijzer.

Regelgeving EU over Conflictmineralen

In november bereikte de EU overeenstemming over nieuwe regelgeving om tegen conflictmineralen op te treden. De nieuwe regelgeving moet ervoor zorgen dat mineralen die de EU binnenkomen geen mensenrechtenschendingen en conflicten financieren. Voor het eerst zullen EU bedrijven wettelijk verplicht zijn om verantwoordelijkheid te nemen in hun ketens. Zoals veel nieuwspunten in dit overzicht, is het echter nog verre van perfect en moeten we het zien als een begin voor verbetering. Er worden namelijk nog uitzonderingen voor verschillende bedrijven gemaakt (bijvoorbeeld bedrijven die mineralen als component en niet als raw material invoeren) met de verwachting dat zelfregulering voldoende is.

Tesla

Elon Musk weet als geen ander met zijn vernieuwende en tot de verbeelding sprekende concepten mensen warm te krijgen voor duurzame innovaties. Hij weet duurzame energie en technologie sexy te maken en dat op zich verdient al waardering. Eind oktober presenteerde Elon Musk de “Solar Roof”, dakpannen die zonne-energie omzetten en er net zo mooi uitzien als gewone dakpannen. Tegelijkertijd werd de veelbelovende Powerwall 2, een batterij voor energie-opslag, gepresenteerd. De batterij kan de overdag door zonnepanelen geproduceerde energie opslaan, waar de consument vervolgens ’s avonds en ‘s nachts gebruik van kan maken.

Met deze blog hopen we dat je met goede moed het nieuwe jaar in kan. FairFrog wenst je een spetterende jaarwisseling en een heel gelukkig, fair & green twenty-seventeen!

Kerstkaart, Nieuwjaarswens, FairFrog

Your next jumps to fair and green:

Voor meer informatie:

Laat Een Bericht Achter